这个学期,我的第二个学期,换了学习的模式,换了supervisor,从教授降级去讲师,对我来说是明确的抉择吗?这学期我拿了四科:Educational Technology, E-learning, Evaluation in Educational Technology 和 Diffusion of Innovation.
因为上DOI,我才明白原来不只是我一个人不明白我之前的sv,Prof. Wan Zah,几乎班上所有的人都抓不到她要的。我算幸运了,至少project总能一次就过关。其实她很好,她很有料,只是我们学习的方式并不是一时之间就能改变的,从小就被 “spoonfeed” 惯了的我们,一开始几乎都适应不了。。。。。
如果以100%划分时间,在Doi这一科,我至少用了我所有时间的60%,e-learning 20%,educational technology 20%,和 Evaluation in Educational Technology 10%。真觉得对不起我现在的sv, Dr.Shaffe,好像没有用心把他的功课做好。
那天还被他教训了一下,好心疼哦!都怪自己不好,只想赶着把功课做完,却没有用心做好!对不起,Dr.Shaffe,好像辜负了您对我的期望。。。。。
1. Educational Technology
5 Domains in Educational Technology (link to my PPT)
The 5 domains were embedded in the definition of
Seel and Richey (1994): Instructional Technology is theory and practice of design, development, utilization, management and evaluation of processes and resources for learning.
2. Diffusion of Innovation
Menurut Rogers(2003), elemen yang terpenting dalam teori peresapan adalah
1. Inovasi
2. Saluran Komunikasi
3. Masa
4. Sosial Sistem
Elemen-elemen ini terkandung dalam definisi teori peresapan inovasi yang menyatakan bahawa: "difusi inovasi merupakan proses penyebaran inovasi kepada anggota sistem sosial melalui saluran komunikasi tertentu dalam jangka masa tertentu.
Apa itu inovasi?
Menurut Rogers, inovasi bermaksud idea, amalan atau bahan yang dianggap sebagai baru terhadap kepada seseorang individu atau sistem sosial. Namun, perkataan baru dalam konteks inovasi bukan sahaja bahan atau idea yang baru sahaja. Sesuatu idea atau bahan yang telah wujud lama tetapi masih belum pernah digunakan oleh seseorang atau masyarakat tertentu juga dikira sebagai inovasi.
Sebagai contoh, pensel. Penggunaan pensel untuk menulis bukan merupakan inovasi kepada kami yang telah biasa menggunakannya, tetapi ia berkemungkinan merupakan satu inovasi terhadap orang-orang asli yang tidak pernah menjumpainya sebelum ini.
Contoh lain seperti derma darah. Seseorang individu mungkin telah mengetahui dan mempunyai kesedaran terhadap kempen derma darah, cuma dia belum menunjukkan sama ada menerima atau menolaknya. Maka, konsep inovasi baru adalah bergantung kepada keputusan semasa yang dibuat oleh seseorang pengguna atau pengamal inovasi itu.
Dalam inovasi ini, terdapat 5 atribut atau ciri-ciri dalam sesuatu inovasi, iaitu
1. Kelebihan relatif
2. Keserasian
3. Kerumitan
4. Mudah untuk percubaan
Contoh:
Ciri-ciri inovasi |
Apa itu Saluran Komunikasi?
Setelah mengenalpasti ciri-ciri inovasi, usaha harus dijalankan untuk menyebar/ memperomosikan idea, amalan atau bahan berkenaan. Menurut Rogers (2003), "komunikasi merupakan satu proses di mana seseorang membentuk dan berkongsi maklumat antara satu sama lain untuk mencapai persefahaman bersama." Terdapat 2 saluran komunikasi yang biasa digunakan untuk menyebar sesuatu inovasi iaitu saluran media massa dan saluran interpersonal.
Media massa merupakan saluran yang paling berkesan pada peringkat memberi pengetahuan dan pendedahan kepada orang ramai tentang sesuatu inovasi. Contoh-contoh media massa adalah seperti TV, radio, surat khabar dan internet.
Manakala, saluran interpersonal paling efektif pada peringkat membentuk dan menukar sikap seseorang terhadap sesuatu inovasi. Ia akan mempengaruhi keputusan seseorang untuk menerima atau menolak sesuatu inovasi.Dalam saluran interpersonal, komunikasi melibatkan ciri-ciri homophily dan heterophily.
Selain itu, saluran komunikasi boleh dikategorikan kepada localite dan cosmopolite yang menunjukkan komunikasi antara individu dalam sistem sosial dan sumber-sumber dari luar. Saluran interpersonal boleh menjadi localite ataupun cosmopolite, manakala saluran media massa adalah cosmopolite.
Apa itu Masa?
Masa yang dimaksudkan dalam proses peresapan terlibat dalam
1. Proses peresapan-inovasi
2. Kategori penerima inovasi
3. Kadar penerimaan inovasi
Proses keputusan-inovasi proses yang dilalui oleh seseorang individu bermula dari pengenalan kepada sesuatu inovasi,membentuk sikap,memutuskan untuk menggunakannya atau menolaknya, mengimplikasikan inovasi dan konfirmasi penggunaan inovasi tersebut.
1. Pengetahuan
Pengenalan kepada sesuatu inovasi baru serta fungsinya.
2. Persuasi
Persuasi terjadi ketika seseorang membentuk sikap suka atau tidak terhadap inovasi. Kemungkinan besar ia bergantung kepada ciri-ciri inovasi.
3. Keputusan
Peringkat keputusan adalah seseorang membuat keputusan menerima atau menolak inovasi tersebut.
4. Pelaksanaan
Pelaksanaan berlaku apabila seseorang menggunakan inovasi itu.
5. Konfirmasi
Konformasi berlaku apabila seseorang menggunakan sesuatu inovasi dalam rutin kerja atau kehidupan sehariannya.Pada peringkat ini, seseorang individu akan berusaha untuk mengelakkan berlakunya percanggahan (Dissonance).
Apa i tu sistem sosial?
Sosial sistem yang berlainan mempunyai nilai, norma, kepercayaan, pengetahuan, pendidikan, dan taraf sosial ekonomi yang berlainan. Perbezaan ini akan mempengaruhi kadar penerimaan dan pelaksanaan sesuatu inovasi. Biasanya, sistem sosial yang lebih mengamalkan nilai-nilai tradisional(luar bandar) akan membawa kadar perubahan yang lebih lambat daripada sistem sosial yang mengamalkan nilai-nilai moden (bandar).
*Jurang KAP (KAP gap), Knowledge(K), Attitude(A), Practice(P)
Berlaku apabila seseorang telah mengetahui tentang sesuatu inovasi dan menunjukkan sikap suka terhadapnya, tapi akhirnya tidak menerima pakai inovasi tersebut.
Maka individu itu telah terdorong untuk menerima pakai inovasi oleh percanggahan antara apa yang dia percaya dengan apa yang dia melakukan. Tingkah laku ini biasanya berlaku pada peringkat keputusan dan implementasi.
Rujukan
Apa i tu sistem sosial?
Sosial sistem yang berlainan mempunyai nilai, norma, kepercayaan, pengetahuan, pendidikan, dan taraf sosial ekonomi yang berlainan. Perbezaan ini akan mempengaruhi kadar penerimaan dan pelaksanaan sesuatu inovasi. Biasanya, sistem sosial yang lebih mengamalkan nilai-nilai tradisional(luar bandar) akan membawa kadar perubahan yang lebih lambat daripada sistem sosial yang mengamalkan nilai-nilai moden (bandar).
*Jurang KAP (KAP gap), Knowledge(K), Attitude(A), Practice(P)
Berlaku apabila seseorang telah mengetahui tentang sesuatu inovasi dan menunjukkan sikap suka terhadapnya, tapi akhirnya tidak menerima pakai inovasi tersebut.
Maka individu itu telah terdorong untuk menerima pakai inovasi oleh percanggahan antara apa yang dia percaya dengan apa yang dia melakukan. Tingkah laku ini biasanya berlaku pada peringkat keputusan dan implementasi.
Rujukan
Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: Free
Press.
3. Evaluation in Educational Technology
4. E-learning and Community of Practice
Thank you for the information
ReplyDelete