Monday, December 1, 2014

Diffusion of Innovation

2. Diffusion of Innovation
Menurut Rogers(2003), elemen yang terpenting dalam teori peresapan adalah
1. Inovasi
2. Saluran Komunikasi
3. Masa
4. Sosial Sistem

Elemen-elemen ini terkandung dalam definisi teori peresapan inovasi yang menyatakan bahawa: "difusi inovasi merupakan proses penyebaran inovasi kepada anggota sistem sosial melalui saluran komunikasitertentu dalam jangka masa tertentu.


Apa itu inovasi?
Menurut Rogers, inovasi bermaksud idea, amalan atau bahan yang dianggap sebagai baru terhadap kepada seseorang individu atau sistem sosial. Namun, perkataan baru dalam konteks inovasi bukan sahaja bahan atau idea yang baru sahaja. Sesuatu idea atau bahan yang telah wujud lama tetapi masih belum pernah digunakan oleh seseorang atau masyarakat tertentu juga dikira sebagai inovasi.

Sebagai contoh, pensel. Penggunaan pensel untuk menulis bukan merupakan inovasi kepada kami yang telah biasa menggunakannya, tetapi ia berkemungkinan merupakan satu inovasi terhadap orang-orang asli yang tidak pernah menjumpainya sebelum ini.

Contoh lain seperti derma darah. Seseorang individu mungkin telah mengetahui dan mempunyai kesedaran terhadap kempen derma darah, cuma dia belum menunjukkan sama ada menerima atau menolaknya. Maka, konsep inovasi baru adalah bergantung kepada keputusan semasa yang dibuat oleh seseorang pengguna atau pengamal inovasi itu.

Dalam inovasi ini, terdapat 5 atribut atau ciri-ciri dalam sesuatu inovasi, iaitu
1. Kelebihan relatif
2. Keserasian
3.  Kerumitan
4.   Mudah untuk percubaan
5.   Mudah untuk pemerhatian

Contoh:


Ciri-ciri inovasi
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Apa itu Saluran Komunikasi?

Setelah mengenalpasti ciri-ciri inovasi, usaha harus dijalankan untuk menyebar/ memperomosikan idea, amalan atau bahan berkenaan. Menurut Rogers (2003), "komunikasi merupakan satu proses di mana seseorang membentuk dan berkongsi maklumat antara satu sama lain untuk mencapai persefahaman bersama." Terdapat 2 saluran komunikasi yang biasa digunakan untuk menyebar sesuatu inovasi iaitu saluran media massa dan saluran interpersonal. 

Media massa merupakan saluran yang paling berkesan pada peringkat memberi pengetahuan dan pendedahan kepada orang ramai tentang sesuatu inovasi. Contoh-contoh media massa adalah seperti TV, radio, surat khabar dan internet.


Manakala, saluran interpersonal paling efektif pada peringkat membentuk dan menukar sikap seseorang terhadap sesuatu inovasi. Ia akan mempengaruhi keputusan seseorang untuk menerima atau menolak sesuatu inovasi.Dalam saluran interpersonal, komunikasi melibatkan ciri-ciri homophily dan heterophily.

Selain itu, saluran komunikasi boleh dikategorikan kepada localite dan cosmopolite yang menunjukkan komunikasi antara individu dalam sistem sosial dan sumber-sumber dari luar. Saluran interpersonal boleh menjadi localite ataupun cosmopolite, manakala saluran media massa adalah cosmopolite.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Apa itu Masa?

Masa yang dimaksudkan dalam proses peresapan terlibat dalam
1. Proses peresapan-inovasi
2. Kategori penerima inovasi
3. Kadar penerimaan inovasi

Proses keputusan-inovasi proses yang dilalui oleh seseorang individu bermula dari pengenalan kepada sesuatu inovasi,membentuk sikap,memutuskan untuk menggunakannya atau menolaknya, mengimplikasikan inovasi dan konfirmasi penggunaan inovasi tersebut. 

1. Pengetahuan
Pengenalan kepada sesuatu inovasi baru serta fungsinya.
2. Persuasi
Persuasi terjadi ketika seseorang membentuk sikap suka atau tidak terhadap  inovasi.  Kemungkinan   besar       ia bergantung   kepada   ciri-ciri   inovasi. 
3. Keputusan
Peringkat keputusan adalah seseorang membuat keputusan menerima atau menolak inovasi tersebut. 
4. Pelaksanaan
Pelaksanaan berlaku apabila seseorang menggunakan inovasi itu.
5. Konfirmasi
Konformasi  berlaku  apabila  seseorang  menggunakan  sesuatu  inovasi  dalam  rutin  kerja  atau  kehidupan sehariannya.Pada peringkat ini, seseorang individu akan berusaha untuk mengelakkan berlakunya percanggahan (Dissonance).





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Apa  i tu  sistem  sosial?
Sosial sistem  yang  berlainan  mempunyai  nilai, norma, kepercayaan, pengetahuan,  pendidikan, dan  taraf  sosial  ekonomi  yang  berlainan. Perbezaan  ini  akan  mempengaruhi  kadar  penerimaan  dan  pelaksanaan  sesuatu  inovasi. Biasanya,  sistem  sosial  yang  lebih  mengamalkan  nilai-nilai  tradisional(luar bandar) akan  membawa  kadar  perubahan  yang  lebih  lambat  daripada  sistem  sosial  yang  mengamalkan nilai-nilai  moden (bandar).


*Jurang KAP (KAP gap), Knowledge(K), Attitude(A), Practice(P)
Berlaku apabila seseorang telah mengetahui tentang sesuatu inovasi dan menunjukkan sikap suka terhadapnya, tapi akhirnya tidak menerima pakai inovasi tersebut.
Maka individu itu telah terdorong untuk menerima pakai inovasi oleh percanggahan antara apa yang dia percaya dengan apa yang dia melakukan. Tingkah laku ini biasanya berlaku pada peringkat keputusan dan implementasi.


Rujukan

Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.). New York: Free Press.

No comments:

Post a Comment